Přiznám se, že jsem už do tohoto tématu chtěl přispět dříve ale díky technickým problémům se tak děje až teď a proto budu reagovat na více příspěvků dohromady.
Bude to vlastně obhajoba, proč je graf charakteristiky tak důležitý.
Graf se jako jednoduchý a velmi snadno měřitelný neměl by být ale rozhodně proto tak přehlížen a brán s despektem.
Graf totiž ukáže zkušenému jak pružinu, kterou je
vidlice osazená, tak, jen tak mimochodem ukáže i odpory vidlice. Tohle už chce ale vyhodnocení od někoho, kdo nebude zaměňovat předepnutí pružiny s odpory a to znamená, že zná jednotlivé typy vidlic a jejich možnosti.
Když vezmeme odpor vidlice a osazenou pružinu máme tu již všechny náležitosti, které nám ovlivňují funkci vidlice.
A co ten tlumič?
No ten je samozřejmě důležitý ale je třeba připomenout, že všechny funkční vidlice a na to stále dokola upozorňuju, že graf je vypovídající pro vidlice s opravdu funkčním tlumičem, tak tedy všechny takovéto vidlice mají tlumiče, které se svojí funkcí jenom nepatrně liší.
Vidlice, které tady probíráte mají všechny jeden jediný princip a variantu útlumu ( jednoduché seřízení expanzního útlumu a hotovo) a tovární ladění Vám dovolí stejně nastavení jenom v určitém rozsahu.
I tímto rozsahem nastavením si samozřejmě můžete zkazit vidlici ale nikdy ne tak, jak by tomu bylo s nevhodnou pružinou a nebo velkými odpory.
Graf charakteristiky je mimojiné taky bičem na povídavé jezdce bez zkušeností, kteří bájí o supercitlivosti své vidlice. Graf je dokáže jednoznačně usvědčit. To, co ukazuje je totiž základ, který už nejde nijak vylepšit. To je to hlavní a rozhodující. Graf prostě ukazuje hranici a říká, takhle to jde maximálně a nejlépe a vše ostatní je už jenom nad tímto limitem, nikdy už ne pod ním a to je právě to rozhodující a cenné.
Opravdová kouzla s tlumením jdou předvést vždy jenom na vhodné pružině ale ta pravá kouzla tlumení se nedějí na Vašich vidlicích, to umí až ty nejdražší FR kousky s plným nastavením high speed a low speed komprese, případně i expanze. Takováto nastavení přesahují schopnosti a znalosti i závodních jezdců a nesetkal jsem se zatím s nikým, kdo by dokázal využívat přednosti těchto systémů, chybí zde prostě informace ale i ochota vlastního testování. Tyto systémy mají mimochodem svůj smysl až u opravdu vysokých zdvihů. Vidlice zde probírané si prostě vystačí s jednoduchou verzí útlumu a takový je na převážné většině vidlic se zdvihy až do 140 mm.
A teď závěr. Když se pořádně začtete do hodnocení jezdců a toho, co vidlice poskytuje, tak zjistíte, že jste se dozvěděli pramálo. většinou zhodnotí, jak je vidlice citlivá a to slovy tak, že to nerozlišíte. Pohádky o supercitlivosti jsem už zmínil. potom se ještě dozvíte, zda jde vidlice snadno na doraz a to kolikrát bez znalosti váhy a stylu jezdce. No a to je všechno. Víc totiž stejně jezdec nerozliší, nebo jste někdy slyšeli, že by jezdec popisoval úžasnoý kontakt s terénem? Kdepak, tohlůe je kategorie, kterou jezdec nerozliší a když, tak stejně neví, co dělá tlumič a co pružina, tohle je realita. kdo se v tím chce opravdu zabývat, má tady graf charakteristiky, má možnost posoudit, jak se chová jeho vidlice se stejným tlumičem a jinými pružinami. Potom pozná o čem je řeč. Může si třeba i pohrát odpory a ihned pozná, jak mu to ukáže graf.
Dostává se Vám do ruky skutečně významný nástroj a jeho přesnost byla již dostatečně prokázána i proti profesionálnímu měření.
Tlumič a dynamiku jízdy rozhodně neopomíjím a zabývám se jím do podstatně větší hloubky, než je zde v oblasti tlumení naznačováno, to už je ale oblast, kterou bych nazval tovární a praktické užití mezi jezdci jsem zatím nezaregistroval.
Kdo má zájem o dynamické rozbory chování, najde je namých stránkách, kdo si chce najít své pokusy a praktické v oblasti zhodnocení vidlic opět vše založené na jízdním a tedy dynamickém principu, najde u mě podmínky laického testu.
Nakonec poprosím, hledejte ve všem to pozitivní, co vám může přinést a ne to, proč byste to dělat neměli, prottože a teď je spousta důvodů, je to složité a není to o jízdě a tak dále.
Až najdete cokoliv tak snadného, co Vám dokáže o samotné jízdě vypovědět více, než zkušený jezde, co nejde oklamat, tak to použijte ale do té doby než něco podobného objevíte, je tohle nejlepší možný způsob, jak hodnotit a dohadovat se na dálku.
Jako korekci k tomu samozřejmě potřebujete lidi, kteří se v tom vyznají trochu lépe a kteří dokáží zkorigovat případné chyby a takové lidi tady máte, je to Roman a Flinker. Takže nevidím jediný důvod, proč si tady nemůžete takhle poměřovat sami.
Měření není můj vynález ale jeho domácí podoba a postup je moje verze a uvolňuji jí k použití každému, kdo neopomíná uvést zdroj informací a to je splněno při používání mého formuláře, tedy tabulky s logem.
Tohle celé psaní o tématu je potom moje technická podpora.