Tato tema je oddelena od inej, cize preto je to troska chaotickejsie tento zaciatok, ale autor ma o to poprosil. RooT


to gejza:
"... viem ze schopnosti vidle su o nastaveni, ktore ti najviac vyhovuje"
všetko je v nastavení a vyladení.

to trixi: "tu malokto uzna,ze aj ina vidlica moze byt dobra.Pretoze jesitne povahy sa prejavuju prave pri takejto teme.A stale dokola"

plný súhlas :lol: dal by sa tomu pomôcť, len to by museli chcieť všetci pochybovači a vložiť trochu umu a času.
Na stránke http://www.tuning-test.cz/3_3.html je článok. Ked už venujete čas na prečítanie, tak skúste zobrať váhu, sťahovaciu pásku pravítko meter (lepšie posuvné meradlo "šublera") skúste si to. Hodnoty zakreslite do grafu a dajte to sem. Potom môžeme prebrať citlivosť jednotlivých značiek, systémov a typov. Na inom fóre to bežalo a ludia pochopily na vlastných meraniach, ako to s ich vidlou v skutočnosti je.

viem že sa všeci pýtate prečo nezačnem ja ... pretože sa cezo mňa idú upravené vidly (od Milana) prípadne sa v nich špáram aj ja a tie grafy by boli úplne o inom. Príde čas kedy ich zverejním.[/b]

Prílohy:

Komentár súboru: čistý súbor na stiahnutie a doplnenie tvojho merania
Graf.jpg
Graf.jpg 83.29 KiB thumb_up0thumb_down

15.02.2007 - 15:11:48
00
viem že sa všeci pýtate prečo nezačnem ja ... pretože sa cezo mňa idú upravené vidly (od Milana) prípadne sa v nich špáram aj ja a tie grafy by boli úplne o inom. Príde čas kedy ich zverejním.


Dufam, ze to casove obdobie nebude velmi dlhe, aby tie vidle uz neboli len "archivne kusky" :wink: :lol:

Dnes mi Milan posielal moju upravenu vidlu, tak som zvedavy na vysledok a samozrejme nahodim aj grafy pred a po uprave :twisted:

Kazdopadne si myslim, ze by si tie merania zasluzili samostatnu temu, tak ako na inom nemenovanom fore - co ty na to Roman? :wink:
15.02.2007 - 17:59:36
00
viem že sa všeci pýtate prečo nezačnem ja ... pretože sa cezo mňa idú upravené vidly (od Milana) prípadne sa v nich špáram aj ja a tie grafy by boli úplne o inom. Príde čas kedy ich zverejním.

No ja s tym zacinat tiez nebudem. Hlavne preto lebo zdvih vidlice na kolese mi nezodpoveda zdvihu na tlmici. Chcel by som niekedy ale dat spravit takyto graf u profi firmi. Nevies o niekom v blizkosti Žiliny kto by to dokazal?
15.02.2007 - 18:20:59
00
...Hlavne preto lebo zdvih vidlice na kolese mi nezodpoveda zdvihu na tlmici...


Uff, tak toto som nejako nepobral - skusil by si mi to objasnit? Diky :wink:
15.02.2007 - 18:27:47
00
Uff, tak toto som nejako nepobral - skusil by si mi to objasnit? Diky :wink:

Jaksi som nenapisal ze mam paralelogram ale ked uz to pisem sem tak prihodim aj foto grafu z navodu. Pochybujem ze real sa tomu blizi a tiez trocha nechapem jednotky ale sak raz to hadam kdesi otestujem.

Prílohy:

IMGP0956.JPG
IMGP0956.JPG 183.73 KiB thumb_up0thumb_down

15.02.2007 - 18:37:31
00
Kazdopadne si myslim, ze by si tie merania zasluzili samostatnu temu, tak ako na inom nemenovanom fore - co ty na to Roman? :wink:


určite áno :lol:

trochu som zneužil gejzu a trikiho, ale ked to tak pekne načali, tak som neodolal. Už som to naznačil dávnejšie, ale minulo sa to účinku.

to žigo: jediný stroj na mieranie poznám u Milana. tam sa ale meria celková charakteristika pružiny, aj tlmiča pri prejazde prekážky (dynamika pohybu). Je to možné robiť s vidlou ktorá je namontovaná na biku. Problém je v tom že ho treba nastaviť presne na bike uhly a vzdialenosti. Potom výjde presná charakteristika ktorú treba prehodiť do grafu ... http://www.tuning-test.cz/3_4.html zdlhavý a nákladný proces. robi sa to v prípade ladenia tlmiča nie pružiny. O pružine vypovie charakteristika dostatočne.

ak som ten graf pochopil správne, tak na začiatku zdvihu cca do 43 kg by si mal mať zanorenú vidlu 10mm. to svečí o nie moc citlivom začiatku, ktorý prechádza do citlivej časti až do 80kg.
Tvoja vidla bude zaujímavá pri zjazdoch, kde váha jazca sa prenesie na predné koleso a budeš si užívať. Na rovinke to nieje žiadna sláva, ale aspoň nehúpe :-) ten zvlášny priebeh bude asi daný paraleontogramom.

charakteristika tvojej vidly sa dá premerať:
1. povol napätie pružiny - vyfúknuť
2. na tlmič si daj stahovaciu pásku.
3. na stene si sprav mierku po 1cm vo výške riaditok (pripevni si na ne ceruzku)
4. skontroluj nulový stav a stlač napr o 5 cm. Zmeraj kolko sa zanoril tlmič. Dofúkaj na tlak ktorý ti vyhovoje.
Sprav si prevodový pomer (1:1,5, 1:1,25 ...) a pokračuj podla klasického merania

PS: má to malý háčik. je možné a dosť pravdepodobné, že sa pomer bude pri určitom zanorení bude meniť .... tvoja krivka.
Zatial som nemal v rukách takýto skvost, takže toto sú len moje dohady.
15.02.2007 - 19:27:51
00
Naco to vkladat sem, ked vsetko uz je na BF?
15.02.2007 - 19:49:59
00
tak podme vsetci na BF.... :?: :?
15.02.2007 - 19:54:40
00
tam sú výsledky práce iných ludí, ktorý si dali tú námahu a spracovali to.

takže len otázka.
uveríš ked zistíš podla grafu, že tvoja ospevovaná vidla má ďaleko k citlivosti, ked k tomuto výsledku nedospeješ svojim vlastným meraním?

bolo to myslené všeobecne, bez všetkého zlého .... tak ma prosím nechytajte za slovíčka :)
15.02.2007 - 20:00:55
00
To roman: chapem ako si myslel ten postup aj to vysvetlenie chodu. Je to ale trochu inac kedze zaciatok zdvihu nieje vo zvislom smere ale skoro vodorovnom je preto mozne ze ak merali do grafu ponorenie iba v zvislom smere tak v reale je citlivejsia. Kvoli tymto veciam bude stazene aj to meranie ale ked nahodim tu vidlu namiesto pevnej tak to skusim. Dam este foto tej trajektorie- je to v navode dost podrobne popisane ale pripada mi to skor ako reklamne zvasty :roll:
Ti Dijck: Na b-f je toho tolko az sa mi to nechce citat :)

Prílohy:

IMGP0957.JPG
IMGP0957.JPG 207.95 KiB thumb_up0thumb_down

15.02.2007 - 20:12:09
00
v podstate je jedno v ktorom smere je tlmič a ako prepákovaný, nakolko pohyb kolesa x mm musí zodpovedať pohybu x mm tlmiča a určite tam nieje vôla, ktorá by bola merateľná v mm.

Ak by si sa moc nudil, skús to premerať. Strašne ma zaujíma chod tvojej vidly. Výsledok by mohol byť zaujímavý. :shock:

uravené toto: teraz som si všimol graf. To je pohyb kolesa pri pružení? ak áno tak potom sa menia pomery zdvihu koklesa voči tlmiču.

Premeraj pomery pre posuv 5,10,15,20,25,30,35,45,50,60,.. neviem kolko. Ked začneš robiť charakteristiku, budeš to mať trošku komplikovanejšie, ale malo by to fungovať. Týmto eliminuješ zmeny uhlu nábehu.


Naposledy upravil Roman dňa 15.02.2007 - 20:24:53, celkovo upravené 1 krát.

15.02.2007 - 20:20:02
00
nevim ci je tu ten dijck nasadeny len na to aby tu vsetko komentoval a nic mudre nepovedal.. mimochodom .. dijck.. nie si nahodov fotograf MPC?? si z PO.. taq mozno...
15.02.2007 - 20:20:17
00
Nakoľko nemá nikto odvahu si svojho tátoša premerať, tak nakoniec budem musieť predsa začať ja. :roll:
Nejedná sa o moju vidlu (svoju si ešte ponechávam ako čerešničku ked sa to rozbehne)

Jedná sa o vidlu Manitou R7 Super lock 2007 s TPC, 100mm, 30 nohy ....
Bola dodaná pre konkrétneho človeka už upravená s dokladom o kúpe a plnou zárukou dva roky. Namontovaná 20.2.07.

Graf sa skladá z dvoch častí, ktoré znázorňujú charakteristiku pružiny pred a po úprave chodu.
Predpokladám, že to bude zainteresovaným jasné, ktorá časť patrí do ktorej kategórie, ale pre istotu (aj babka povedala) ten spodný je po úprave.

V originálnom prevedení vidla vykazovala veľmi vysoký odtrh až 33 kg. (originál vidla bez zábehu)
Po úprave odporov, výmeny niektorých častí (pružina, krúžky....), úprave tlmiča .... (ladení) sa jej chod výrazne zlepšil a bod odtrhnutia je 11kg. (taktiež bez zábehu)

Podla charakteru priebehu krivky je vidieť podstatne vyššiu citlivost na počiatku zdvihu, kde sa vidla bude javiť komfortnejšia, aj napriek prudšiemu stúpaniu oproti originálu.
Pri zaťažení vidly váhou cca 30kg (SAG) je jej zanorenie 18mm. Pre porovnanie pri takejto záťaži sa v originálnom prevedení ani nepohla.
Pri zaťažení vidly váhou cca 50kg bolo zanorenie 32mm. V originálnom prevedení len 22mm.
:?: Takže načo vlastne úprava? (tuning) - v podstate na nič. Ziskame len vyššiu citlivosť na prekážky, lepšie kopírovanie nerovností a podstatne lepší komfort jazdy.

Predpoklad na meranie je dobrý stav vidly bez vakla, nadmerného opotrebenia so správne fungujúcim tlmičom ...
Upozorňujem že tento graf rieši len charakteristiku (priebeh a citlivosť) pružiny (vinutá pružina, vzduchová, kombinácia ....) podľa modelu vidlice.
V žiadnom prípade nehovorí nič o kvalite tlmiča !!!
Výnimku tvoria len majitelia starších ročníkov vidiel Suntour (2006 a menej, bez úprav chodu tlmiča), ktoré mali problematický tlmič a charakteristika bude skreslená práve týmto tlmičom..
Bližšie vysvetlenie chodu a ladenia tlmiča Suntour XC-Pro (vrátane úprav chodu pružiny....) najdete na http://www.tuning-test.cz/4_4.html
Tento graf hodnotí dynamický priebeh chovania vidly pri prejazde prekážky a skombinuje správanie pružiny a tlmiča.

:idea: Takže ak stále váhate .... skúste to premerať a budete prekvapený výsledkom. :shock:
Viem že uznanie „moja žehlička za X tis. vlastne ani nieje žehlička“ bude bolestivé, ale aspoň to bude mať nejakú výpovednú hodnotu, pre ďalších ktorý potrebujú poradiť, nakoľko rady typu toto mám a je to najlepšie ..... to je pre človeka, ktorý hľadá radu naozaj poučné. :)

Momentálne eto fsio :lol:

Prílohy:

R 7 pred a po uprave.jpg
R 7 pred a po uprave.jpg 47.11 KiB thumb_up0thumb_down

21.02.2007 - 14:07:25
00
Prva tema ku ktorej mam chut pisat, len co budem mat viac casu tak sem hodim grafy ktore mam urobene - a hlavne aky znacny vyznam mozu mat pre cloveka. Mne napr. ukazal na vazny problem - zlomena negativka ktoru by som si len tak nevsimol pri jazde - koniec koncov, ked clovek rve do kopca a z kopca tak inter vidla silent muse :-)

Viete clovek ma pocit ze daco je na pc... ale ked mi v zime nejde tak mam pocit ze vela veci nieje tak ako ma byt ... preto je vela pochybnosti. No graf su tvrde data ktore sa daju interpretovat a ponukaju jasne a presne vysledky. Milanovi ako tvorcovi za to patri velka vdaka, lebo je to uzasne uzitocne a nenarocne na cas a material.
21.02.2007 - 23:25:44
00
Tak podme na to

Dávam k dizpozícii graf mojej druhej (nerátam RST ...) vidly, ktorá je momentálne upravená pre váhu jazdca 35kg a jazdí ju môj synátor (10r)
Je to vidla XC-PRO upravená u Milana 32mm nohy 118 reálny zdvih (pri 100psi) s upraveným tlmičom, lockom (patent ala Milan - nič lepšie som nevidel) a pružinou (vzduch). Doma absolvovala, dalšie úpravy a výsledok je pozoruhodný.
Nakolko pre jeho váhu postačuje tlak 70 psi ktorý nechá negatívnu pružinku viac rozťiahnutú tak sa reálny zdvih znížil na 95mm, čo v jeho prípade bohato postačuje. Zlom na hranici 83 mm znázorňuje nástup konca zdvihu, kde sa mení progresivita pohybu a graf začne prudko stúpať.

Takže zhrnutie XC-Pro, tlak 70psi.

Prílohy:

XC-Pro_70psi.jpg
XC-Pro_70psi.jpg 91.21 KiB thumb_up0thumb_down

22.02.2007 - 08:45:24
00
keyboard_arrow_up