Ďakujem! -e!

Prílohy:

Komentár súboru: jedna z miliónov fotiek KH /Gugeľ/
Mlynky 2 (101) (800x600).jpg
Mlynky 2 (101) (800x600).jpg 277.21 KiB thumb_up0thumb_down

06.03.2013 - 22:31:13
00
Ked si predstavim ako to tam teraz vyzera z pohladu bikera ... nepatri sa az natolko pustat z uzdy svoj sadizmus.
:P
Ale aj tak uz tridsiatytretikrat
:bow:
07.03.2013 - 07:59:54
00
Trochu histórie hádam nezaškodí :). Uvediem článok, ktorý vyšiel v časopise Krásy Slovenska č. č.9/1959 na str. 358, opisujúci zrod šumiackej cesty na kráľovnú cyklovrcholov.


Výstavba cesty pod Kráľovou hoľou


V dennej tlači boli uverejnené zprávy o výstavbe valcovanej autocesty zo Šumiaca na Nižné Sedlo pod Kráľovu hoľu. Stavba cesty musí byť v hrubých zemných prácach vykonaná ešte pred príchodom zimy, lebo začiatkom budúceho roku budú ju už potrebovať ťažké terénne vozy, ktoré budú po nej dopravovať materiál na výstavbu lanovky, televízneho vysielača a moderného horského hotela. Výstavbou tejto cesty otvára sa nová epocha najvýchodnejšej časti Nízkych Tatier.
Trasa cesty sa začína priamo v obci Šumiac, ležiacej 2 kilometre severozápadne od rýchlikovej stanice Červená Skala. Z Vyšného konca Šumiaca naberá cesta výšku v pomerne technicky ťažkej zákrute a dostáva sa tak nad obcou na šumiacke pašienky, zvané Úboč. Z úbočia je pekný výhľad na celú obec a na protiľahlé horské pásmo Muránskej vysočiny. Dĺžka trasy po pašienkoch, ktoré sú vlastne veľkým vývratiskom z roku 1921, merajúcim 400 katastrálnych jutár, činí viac ako 1500 met¬rov. Pred vstupom cesty do mladého ihličnatého porastu sa výhľad rozširuje: vidieť nielen Šumiac a dolinu Hrona na juhozápad od Červenej Skaly, ale aj záver Horehronia s horskou obcou Švermovo.
V mladom poraste, od miesta ďalšej veľkej zákruty, odbočuje stará vozová lesná cesta, ktorou asi po 200 metroch dôjdeme k starému krmelcu a od neho popri hučiacej bystrine popod strmé bralá a cez staré lesy Havranej doliny (v miestnom názve „Harvania") do sedla medzi Královou hoľou Kráľovou skalou. (Veľmi pekná pešia túra!)
Od spomenutej veľkej zákruty pokračuje cesta ihličnatým porastom a vyjde znovu na šumiacke pašienky, tentoraz však na ich najvyššiu hranicu, k zvetralej skale nazývanej Skalička. Výhľad na Horehronie a na reťaz Slovenského rudohoria je z tejto výšky ešte krajší a mohutnejší. Pôvodne sa v týchto miestach uvažovalo so stavbou 120-posteľového turistického hotela. V poslednom čase sa však uvažuje o zmene v tom zmysle, že by hotel bol situovaný v ešte vyššej polohe.
Pri Skaličke sa cesta opäť stáča opačným smerom, znovu vstupuje do porastu a po ďalšej protismerovej zákrute dostáva sa do starého svrčinového porastu. V ňom prechádza okolo zrubovej loveckej chaty (Na Grúniku) a viacerými oblúkmi naberá výšku až vyjde na vysokohorskú lúčku pod triangulačným bodom a rozhľadňou na Nižnom sedle (1450 m). Tu sa predbežne končí, keď na úseku 6800 metrov prekonala takmer 600 metrov výškového rozdielu! Z rozhľadne na Nižnom sedle sa nám nižšie spomínaný výhľad na Horehronie a Slovenské rudohorie zopakuje tretí raz, pravda, opätovne širší a úchvatnejší. Severne od nás sa týči akoby na dosah ruky Kráľova hoľa(1943 m) a Kráľova skala(1693 m).
Zvyšok výšky medzi Nižným sedlom a Kráľovou holou bude prekonávať lanovka. Ňou sa bude dopravovať materiál na výstavbu televízneho vysielača na Kráľovej holi.

Vlado Hochel

Prílohy:

Komentár súboru: Z výstavby valcovanej autocesty na Nižné sedlo pod Královou holou. Foto inž. Juraj Dobrík
CV_kralovka_stavba-cesty-1959.jpg
CV_kralovka_stavba-cesty-1959.jpg 852.08 KiB thumb_up0thumb_down

10.03.2013 - 20:14:37
00
:o A ako to dopadlo s tym hotelom? (nie ze by mi tam chybal), ale na dobu, kedy sa plany s nadsenim plnili na 130% je to velmi neobvykle. Nieco vazne sa muselo stat, ale co to bolo?
11.03.2013 - 08:03:03
00
Prečo sa nepostavil horský hotel na Kráľovej holi som nezistil. Je pravda, že komunisti plnili plány vysoko nad 100 %. Vysvetlenie môže byť v tom, že hotel síce nepostavili, ale postavili vysielač trikrát drahšie, čiže preinvestovali oveľa viac peňazí a plán sa tak vlastne splnil. Toto bola základná komunistická finta plnenia plánu, ku ktorej teraz smeruje súčasná štátostrana...
Hotel na Kráľovke ani mne nechýba, avšak útulná horská chata by sa zišla... Veď aké je to príjemné pred či po „zdolaní“ cyklovrcholu pobudnúť na Chate pod Volovcom, Chate pod Veľkým Inovcom, Inoveckej chate, Holubyho chate, Chate pod Hrbom, Chate Čergov... Pripájam nostalgické foto na Chatu Erika pod Kojšovskou hoľou, ktorú stihli dokončiť pred víťazstvom proletariátu v roku 1948. Chata zmenila podobu, avšak už desiaty rok je zatvorená...

Inak vnukol si mi myšlienku na úvahu o horských chatách na Slovensku. Apropos, nejako sa mi nedarí spomenúť ani na jednu turistickú chatu na Slovensku, ktorú by postavili komančovia. Zopár ich obnovili, ale nové nič... A tie čo sú zväčša chátrajú, pretože postkomančovia majú iné predstavy o horách...

Prílohy:

CV_kojsovka_chata-erika_1950.jpg
CV_kojsovka_chata-erika_1950.jpg 239.96 KiB 3 thumb_up0thumb_down

11.03.2013 - 21:19:57
00
Len par rychlych poznamok:
- Raz som stretol na Pisivnekach "obvykle dobre informovaneho" kamosa a smutne mi oznamoval, ze sa tu pripravuje vystavba treningoveho centra pre fotbalistov VSS, samozrejme s asfaltkou z Vysneho Klatova - bolo to niekedy v divokych zaciatkoch 90-tych rokov. Nastastie z toho nic nebolo. Asi podobny zapal bol na Kralovej holi.
- K Erike by bolo dobre nezabudnut ze na jej zaniku su otlacky prstov istej Anicky Malikovej.
- Za komancov ale nie komancovia vybudovali napr. chatu Lieskovec na Folkmari ale to bola zakladna detskych lyziarov Pozemnych stavieb - netusim co sa tam teraz deje.
12.03.2013 - 07:19:52
00
- K Erike by bolo dobre nezabudnut ze na jej zaniku su otlacky prstov istej Anicky Malikovej.

Tá ERIKA zvonku vyzerá celkom OK, ale vo vnútri je vraj spúšť. Debili (majitelia?) nechali v rozvodoch vodu a v zime im to samozrejme potrhalo.
12.03.2013 - 10:06:18
00
Vzhladom k tomu, ze sa Anicka rada sudi by som to formuloval tak, ze som nachylny, nie len z uvedeneho dovodu suhlasit s uvedenou diagnozou. :-) :-)
12.03.2013 - 17:45:01
00
Tá ERIKA zvonku vyzerá celkom OK, ale vo vnútri je vraj spúšť. Debili (majitelia?) nechali v rozvodoch vodu a v zime im to samozrejme potrhalo.

To je pravda, ale rozvody opravili a teraz je na Erike udrbar, co temperuje. No o otvoreni chaty nic nevie, zeby sa take nieco vobec planovalo. Mam to z prvej ruky priamo od neho.
15.03.2013 - 15:10:54
00
Dnes (po prvých „jarných“ kilometroch na bajku opäť zbabelo na lyžiach:)) cyklovrchol Predná Holica (949 m), pod ktorým je milá Chata na Prednej Holici alias Chata Lajoška. Teraz je vrchol zarastený, v minulosti na ňom stála elegantná rozhľadňa, z ktorej bolo vidno aj 78 km vzdialené Vysoké Tatry. Na vrchol sa dá dostať odbočením z červenej značky asi 500 m nad Lajoškou.
Poznámka: Na súčasných mapách je uvedený umelý názov Predné Holisko.

Prílohy:

CV_predna-holica_map.png
CV_predna-holica_map.png 1.22 MiB thumb_up0thumb_down

CV_predna-holica_1928.jpg
CV_predna-holica_1928.jpg 329.57 KiB thumb_up0thumb_down

CV_predna-holica_nad-lajoskou_2013mar-.JPG
CV_predna-holica_nad-lajoskou_2013mar-.JPG 160.13 KiB thumb_up0thumb_down

Komentár súboru: Tu stála elegantná rozhľadňa, z ktorej bolo vidno aj Tatry...
CV_predna-holica-vrchol 949m_2013mar.jpg
CV_predna-holica-vrchol 949m_2013mar.jpg 222.33 KiB thumb_up0thumb_down

16.03.2013 - 22:05:06
00
Opäť trochu histórie :) Priložené foto je z cyklovrcholu Čergov z roku 1992, keď sme s kámom Karčim šli hrebeňovku Čergova. Horský bicykel vpredu je môj a bol vtedy nový. Značka Anlen Cougar, stál 11 000 Kčs, čo bola pomerne vysoká cenová hladina (priemerný plat bol vtedy cca 5 000 Kčs brutto). Doteraz mi v prípade potreby verne slúži. Mimo iného som s ním absolvoval poctivú cyklotúru v roku 2010 cez Bachureň s parametrami 103 km, 1985 m prevýšenie. Oceľ je večná : ).

Prílohy:

CV_cergov_1992aug-.jpg
CV_cergov_1992aug-.jpg 143.17 KiB thumb_up0thumb_down

22.03.2013 - 21:05:11
00
Ahojte ludia. Zaujimalo by ma, ci sa na Slovensku da najst cyklovrchol nad 2000m? Vopred dik za udpoved.
01.04.2013 - 17:31:03
00
Asi jedine Chopok po tej novej ceste, co vozili material na lanofku :?:
01.04.2013 - 17:42:54
00
Ako perličku pripájam fotky, dokumentujúce premeny „gule“ na meteostanici na Kojšovskej holi (stanica bola postavená v roku 1988). Asi do roku 2000 bola bielo-červená, do roku 2005 oranžová a odvtedy je už len biela.
Pavel Benedikt v zaujímavej knihe "Šlapu, šlapeš, šlapeme" túto meteostanicu s guľou nazýva: „věž s kopacím míčem" :).
Nabudúce pridám Kojšovku bez gule ;)

Prílohy:

CV_kojsovka-gula_1998jan-.jpg
CV_kojsovka-gula_1998jan-.jpg 159.65 KiB thumb_up0thumb_down

CV_kojsovka-gula_2004jun-.JPG
CV_kojsovka-gula_2004jun-.JPG 370.03 KiB thumb_up0thumb_down

CV_kojsovka-gula_2009sep-.jpg
CV_kojsovka-gula_2009sep-.jpg 187.58 KiB thumb_up0thumb_down

05.04.2013 - 20:17:51
00
Pridávam sľúbenú Kojšovku „bez gule“:)
Takto sa len nedávno jazdilo na cyklovrcholy :). Na fotke sú „horské“ bicykle značky Favorit Rokycany, rok výroby 1983. Fotené v sedle Golgota v roku 1988, vzadu je Kojšovská hoľa (ešte bez meteostanice).
P.S.
Československo malo prvý horský bicykel 1.11.1989.

Prílohy:

CV_kojsovka_1988sep-.jpg
CV_kojsovka_1988sep-.jpg 139.91 KiB thumb_up0thumb_down

06.04.2013 - 18:38:36
00
keyboard_arrow_up